Zgłoś Twoje dziecko do konkursu "Ruszaj z przedszkolakiem łamigłówek szlakiem"

Komunikaty

WITAMY MOTYLKIH

1.ĆWICZENIA W CZYTANIU Zapoznanie dzieci z literą u małą i wielką, drukowaną i pisaną. Praca w książce( tej z literkami i cyframi) strony: 34, 35 i 36.
Ważne, aby dzieci przeczytały też zadany tam tekst. Dobrze jest najpierw przeczytać dziecku jego treść, wtedy będzie mu łatwiej i tym samym rośnie jego motywacja.
Tutaj proponujemy zabawę z głoskami. Różnicowanie głosek to ważna umiejętność (w szkole niezbędna). Przypominamy, że głoskę możemy wyodrębnić tylko słuchem, a literę zapisujemy - to znak graficzny. Nasze dzieci bardzo dobrze radzą sobie z rozpoznawaniem głosek, ale warto do tego wracać i utrwalać tę umiejętność. W szkole ta wiedza baaardzo się przyda Można skorzystać z naszego autorskiego pomysłu. Taki zabawowy sposób. Tłumaczyłyśmy to dzieciom w ten sposób. Otóż...
Są głoski, które są samodzielne, same robią dużo rzeczy i w nagrodę dostają czerwony medal (zawsze zaznaczamy je na czerwono). Są to samogłoski (od samodzielne). I są głoski , które nie są tak bardzo samodzielne, zawsze przyczepia się do nich głoska y ( to słychać przy wymawianiu) i one dostają medal niebieski. Spółgłoski zaznaczamy zawsze na niebiesko.
Brzmi to skomplikowanie, ale teraz już będzie łatwo. Na przykładach najlepiej:
Przykład: pytamy dziecko Głoska s, to samogłoska czy spółgłoska? Dziecko mówi głośno s i słyszy, że do s przyczepiła się głoska y. To słychać!
Czyli s jest wspólnie z kolegą y. Jest spółgłoską! Następny przykład: Pytamy dziecko Głoska u to samogłoska czy spółgłoska? Dziecko mówi głośno u i słyszy, że do u nie przyczepiła się y( nie słychać). Czyli u jest samodzielna, sama, czyli jest samogłoską.

Oczywiście możemy nauczyć dzieci, że mamy 6 samogłosek A, E, O, I, Y, U, a pozostałe to spółgłoski, ale zawsze warto zrozumieć dlaczego istnieje taki podział i wtedy zapamiętamy to na pewno, a pamięć – jak wiemy - jest zawodna.
W tym ćwiczeniu pytamy dzieci o inne głoski ( głoska s i u to tylko przykłady. Dziecko odpowiada czy to spółgłoska czy samogłoska.
Możemy wracać do tego ćwiczenia od czasu do czasu.

2.POJĘCIA MATEMATYCZNE Zadania tekstowe (dziś tylko dodawanie). Potrzebne: kartki, coś do pisania i liczmany. Zaczynamy:
Rodzic mówi: Julka wstawiła do wazonu 2 tulipany czerwone i dołożyła jeszcze 1 żółtego. Ile tulipanów jest w wazonie? Na początek rodzic rysuje wazon z tulipanami. Następnie mówimy Możemy to zapisać w taki sposób pisze i czyta:
2+1=3 (2 dodać 1 równa się 3).
Podajemy jeszcze ze 3 podobne, wymyślone przez siebie przykłady ,można rysować treść za każdym razem, to pomoże dziecku lepiej zrozumieć zadanie. Teraz kolej na dziecko.
ZADANIA DLA DZIECI:
1. Pani Ewa poszła na zakupy. Kupiła 1 bluzkę i 3 spódnice. Ile ubrań kupiła pani Ewa? Dziecko liczy na palcach lub liczmanach i zapisuje 1+3 =4 Czyta: 1 dodać 3 równa się 4. Odpowiada: Pani Ewa kupiła 4 ubrania. Ważne, aby uczyć dziecko, aby odpowiadało całym zdaniem, bo tak w 1 klasie będzie zapisywało odpowiedź.
2. Pani Lila kupiła dla naszej grupy 4 małe piłki i 4 duże piłki. Ile piłek kupiła pani Lila? Dziecko liczy, może najpierw ułożyć liczmany, czy narysować piłki. Próbuje zapisać to matematycznie 4+ 4=8 Czyta: 4 dodać 4 równa się 8 i dpowiada: Pani Lila kupiła 8 piłek. (CAŁYM ZDANIEM).
3. Norbert przyniósł do przedszkola 5 autek. Oliwier dał mu jeszcze 3 auta. Ile autek ma teraz Norbert? Dziecko liczy i zapisuje 5+3=8 Czyta: 5 dodać 3 równa się 8. Odpowiada całym zdaniem: Norbert ma teraz 8 autek.

3. PIOSENKA Tam daleko gdzie wysoka sosna, maszeruje drogą mała Wiosna na YOU TUBE.
Tę piosenkę dzieci już znają z ubiegłego roku. Pora na przypomnienie. Może ktoś nam wkrótce zaśpiewana naszej grupie, na whatsApp? Byłoby fajnie! I jeszcze dla chętnych: można narysować, namalować itp. Wiosnę z tej piosenki. Dziś czy jutro czy w czasie weekendu… Mamy teraz dużo czasu w domu…
Miłej pracy i cierpliwości!
Komunikat 2020-03-26, 14:11 | autor: Bożena Stelmach
Przedszkolowo.pl logo